wtorek, 15 marca 2016

Hydroponika

Hydroponika to uprawa roślin nie w glebie, ale w wodzie. Dotychczas robiłem to w tradycyjnej formie, czyli roślina umieszczona w  pojemniku z keramzytem, a następnie umieszczona w drugim pojemniku z pożywką wodną, W poprzednim wpisie widać tak wysiane siewki papryki. Poza tym ma tak trzymanych kilka gatunków kwiatów.  To z czerwonym końcem to wskaźnik poziomu płynu.

Drugi, chyba najwydajniejszy sposób, to zamiast wkładać roślinę do drugiego zbiornika z pożywką, polega na zamontowaniu pompki wodnej i przepompowywanie pożywki przez doniczki w obiegu zamkniętym z innego zbiornika, najlepiej akwarium z rybami. Mankamentem tej metody jest to, że gdy coś pójdzie nie tak, cała woda znajdzie się na podłodze. Wypróbowałem ten sposób, umieszczając roślinę w filtrze przelewowym. Papryka wysiana w październiku przetrwała w doskonałej formie do wiosny i zaczęła następnie owocować.  Problemem była mała ilość światła i miejsca na rośliny.
Trzeci sposób, o którym właśnie dowiedziałem się z internetu postanowiłem wypróbować w tym roku.

Potrzebny jest zbiornik ok. 20 litrowy z pokrywką. Ja z braku miejsca wziąłem 5 l wiaderko. Otwornicą wiercimy otwory do umieszczenia w nich koszyków na rośliny w keramzycie. Dodatkowo wiercimy mniejszy otwór do przeprowadzenia wężyka. W pojemniku z pożywką umieszczamy kostkę napowietrzającą, napędzaną brzęczykiem akwarystycznym. To małe na wężyku to zawór przeciwzwrotny, zapobiegakjący cofnięciu się strumienia wody w przypadku zaniku napięcia. Dobrze natleniona woda, powinna lepiej się sprawdzić, niż stojąca w tradycyjnej uprawie. Teraz czekam na efekty tej metody. Wysiałem sałatę i paprykę.





Brak komentarzy: